در حال بارگذاری
طراحی گرافیک طراحی گرافیکی گرافیک دیزاین گرافیک دیزاین های ایران گرافیک دیزاین اسم گرافیک دیزاین ویکی پدیا طراحی گرافیکی اسم مریم طراحی گرافیک سایت ایده پردازی ایده پردازی چیست ایده پردازی در عکاسی ایده پردازی و خلاقیت ایده پردازی در تبلیغات ایده پردازی برای تبلیغات ایده پردازی در گرافیک ایده پردازی کسب و کار ایده پردازی و طراحی طراحی گرافیک اپلیکیشن اندروید طراحی گرافیکی اسم طراحی گرافیکی اسم فاطمه طراحی گرافیکی اسم محدثه طراحی گرافیک محیطی طراحی گرافیکی سایت گرافیک گرافیک ایران گرافیک محیطی گرافیک کامپیوتر گرافیک چیست تبلیغات دیجیتال مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ چیست تبلیغات گوگل تبلیغات در تلگرام تبلیغات کلیکی تبلیغات کانال تلگرام تبلیغات اینستاگرام تبلیغات خلاقانه تبلیغات محیطی شرکت تبلیغات شرکت تبلیغاتی چاپ طراحی و چاپ طراحی و چاپ کارت ویزیت طراحی و چاپ کاتالوگ طراحی و چاپ بنر چاپ دیجیتال چاپ دیجیتال مدرن چاپ دیجیتال چیست طراحی و چاپ تراکت طراحي و چاپ كارت ويزيت طراحی و چاپ بروشور طراحی و چاپ لیبل طراحی و چاپ ست اداری طراحی و چاپ جعبه طراحی و چاپ سربرگ چاپ و تبلیغات چاپ و تبلیغات تهران

بازاریابی پارتیزانی چیست؟

خلاقیت به سبک بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی یک هنر است و بازاریاب یک هنرمند . قواعد بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد که در عین حال از بسیاری از متغییر ها تاثیر می گیرد . بازاریابی پارتیزانی یا چریکی هم یکی از همین قبیل هنرمندی هاست که مدیران موفق در هنگامی که می خواهند با حداقل هزینه حداکثر بازدهی را داشته باشند از آن بهره می گیرند . البته اجرای بازاریابی پارتیزانی به همین سادگی میسر نمی شود و مستلزم شناخت بسیار عمیق از رفتار مصرف کننده و شرایط بازار است .

یکی از اهداف بازاریابی پارتیزانی تغییر نوع محصول مصرفی مردم یا به عبارت دیگر تغییر در رفتار مصرف کننده است . به گونه ای که آن ها تبلیغات شما را ببینند اما به جای نقل مستقیم تبلیغات شما تجربه ناشی از آن را به دیگران منتقل خواهند کرد .

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی بر اساس برهم زدن قواعد متعارف و معمول پیش می رود . برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید باید قضاوت کردن و حدس و گمانه زنی را کنار گذاشته و به طور دقیق مختصات رفتار مصرف کننده را شناسایی کرده و بر اساس روانشناسی افراد و عملیات روانشناختی تبلیغات خود را انجام داده و پیام خود را منتقل نمایید .

به طور مثال در یک فرودگاه محلی تبلیغات پارتیزانی که برای یک موسسه خیره انجام می شد به گونه ای بود که با پرداخت مبلغی توسط خیرین ، تحت فرایندی انان به طور سمبلیک دریافت آن کمک به شکل های دیگر نظیر یک وعده غذایی یا یک لباس به افراد نیاز مند را در عرض سه تا هفت ثانیه مشاهده می کردند .

بد نیست بدانید که تبلیغات پارتیزانی بر اساس احساس مخاطبان طراحی و عملیاتی می گردد . در هیچ کدام یک از این نوع بازاریابی که به بازاریابی نامنظم نیز مشهور هستند مردم مجبور به مطالعه یک متن طولانی یا یک تیزر از پیش ساخته شده نیستند بلکه در اکثر این گونه بازاریابی ها مردم فرایند مورد نظر را احساس کرده و سپس به نقل تجربه خود می پردازند .

یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند و مطمئن در ایجاد بازاریابی پارتیزانی برقراری رابطه با مخاطب است . یقین داریم که اجاره یک بیلبورد به جز حس بینایی نمی تواند احساس دیگری را از مخاطبان به کار بگیرد . اما در بازاریابی پارتیزانی شما باید بتوانید احساس مخاطب را درگیر کرده و با وی رابطه عاطفی برقرار کنید . به طور مثال اگر مدیر بازاریابی یک موسسه سلامتی و پزشکی هستید و می خواهید برای مخاطب خود امراض سیگار کشیدن را تبلیغ کنید باید بدانید که رفتار مصرفی ایشان شامل پنج فرآیند سیگار خریدن ، سیگار داشتن ، سیگار روشن کردن ، سیگار کشیدن و سیگار خاموش کردن است . حال آینکه شما باید فقط یکی از این عادت ها که همان سیگار کشیدن است را از وی سلب کنید . پس شناسایی رفتار مصرف کننده می تواند بهترین راهکار برای تغییر عادت های وی به عادت های مورد نظر شما ست. آیا می توانید با طراحی یک تبلیغ به مخاطب خود بگویید که اگر به جای هزینه و مدت زمانی که صرف سیکار خریدن  و سیگار کشیدن کرده است آن مبالغ و زمان ها را به بهبود شرایط کودکان بی سرپرست اختصاص می داد چه نتایج سودمندی به جای نتایج مخرب سیگار کشیدن را به ارمغان می آورد ؟ همچنین اگر بتوانید در تبلیغات خود از مخاطب بخواهید که میزان زمان و هزینه ای که برای سیگار کشیدن صرف می کند را برای شما محاسبه کند و طی فرایندی شما برای ایشان افزایش سطح درآمد وی را در صورتی که همین مدت و هزینه را صرف خرید کتاب و مطالعه نموده بود را  محاسبه کنید می توانیم به گوییم که شما برای ترک سیگار تبلیغات پارتیزانی انجام داده اید ( به جای یادآوری یک میلیون سم موجود در دود سیگار که نوعی تبلیغ معمولی به حساب می آید ) .

بازاریابی پارتیزانی همیشه انتخاب مدیرانی است که در تخصیص بودجه برای بازاریابی و تبلیغات محدودیت دارند اما باید بدانیم که هزینه بازارایابی پارتیزانی صرف خلاقیت ، انرژی و زمان است . مردم احساسی که از تبلیغات خلاقانه شما داشته باشند را برای سایرین بازگو خواهند کرد . این بدان معناست که در این روش از بازاریابی پیامی به صورت انبوه به حجی از مخاطبان ارسال نخواهد شد بلکه تک به تک افراد مختلف از جامعه در معرض این نوع از تبلیغات قرار خواهند گرفت درصورتی که مسیر این فرایند را به طور درست طی کرده باشی مخاطبان ما احساس و تجربه خود را به دیگران منتقل خواهند کرد .

به خاطر داشته باشید که یکی دیگر از مولفه های موفقیت در امر بازاریابی پارتیزانی استفاده از روش های تبلیغات ویروسی یا فراگیر و هم افزاست . برای موفقت در این سبک از بازاریابی و تبلیغات شما باید به درستی بدانید که مخاطبان شما در بازه های سنی مختلف چگونه و به چه علتی تجربیات خود را به اشتراک می گذارند . توجه و بهره گیری از شبکه های مجازی و سوشال مدیا ها می تواند بهترین مسیر برای حرکت در راه رسیدن به اهداف شما باشد .

 

در انتها بد نیست این نکته را هم ذکر کنیم که ایجاد و انجام بازاریابی پارتیزانی یا چریکی با هیچ کدام ازراه کارهای بازاریابی سنتی امکان پذیر نیستند . ممکن است شما از ابزارهایی که در گذشته استفاده می کردید در این فرایند نیز بهره بگیرید اما استفاده از استراتژی ها و همچنین راهکار های گذشته نمی تواند برای شما و کسب و کارتان گره گشا باشد . در برنامه ریزی برای ایجاد بازاریابی سنتی می توانید از تجربیات دیگران نیز استفاده کنید اما بهره گیری از خلاقیت ها و راهکار های سایرین در بازاریابی پارتیزانی فقط شما را در بن بست به مدت طولانی تری نگه خواهد داشت .

ارادتمند شما : حسین فکور

پاسخ دهید